2008. augusztus 4.

OUTLAW KILLERS: THREE MAD DOG BROTHERS (1972)

Hito-kiri Yota: Kyoken San-kyodai

Rendezte: Kinji Fukasaku

Folytatva Kinji Fukasaku jakuzafilmjeinek kronológiai sorrendben való ismertetését, most egy kissé rendhagyó alkotáshoz érkeztünk el. Az Outlaw Killers: Three Mad Dog Brothers közvetlenül az eposzi jellegű és méretű The Yakuza Papers sorozat előtt készült, és sok tekintetben hasonlít a mester eggyel korábbi, ugyanazon évben készült filmjéhez, vagyis a Street Mobster-hez (valamint a későbbi Graveyard Of Honor-hoz is.). Fukasaku ezúttal egy némileg lazább, kissé komolytalanabb, néhol szinte már egyenesen vígjátékba illő jelenetekkel tarkított filmet forgatott, ezért meglepő lehet, amikor azt állítom, hogy ugyanakkor a jelen alkotásban a rendező és talán a 70-es évek egyik legerőszakosabb jakuzafilmjét tisztelhetjük. Ezekután az viszont már egy cseppet sem lehet meglepő, hogy a főszerepben újfent az isteni Bunta Sugawara-t láthatjuk, aki most talán még a Street Mobster Okita-jához képes is jóval indulatosabb és kezelhetetlenebb figurát hoz. A film közel másfél órája alatt szinte nem telik el úgy perc, hogy a Bunta által alakított karakter ne rontson rá valakire ököllel vagy bármilyen a keze ügyébe kerülő tárggyal. Ez a film 120 % Bunta!

Gondo (Bunta Sugawara) és Ohno (Kunie Tanaka) a Murai család két kisstílű katonája úgy akar nagyobb rangot és tiszteletet szerezni, hogy megölik a rivális Shinsei klán főnökét. Mivel Gondo volt aki szúrt, önként feladja magát a rendőrségen, és meg is kapja a 6 év börtönt érte. Szabadulásakor azonban kénytelen hatalmasat csalódni, mivel a kapuban az ünneplő klántagok helyett csak Ohno várja őt egyedül. Még nagyobbat csalódik, amikor megtudja, hogy a dolgok kissé megváltoztak és a két klán azóta békét kötött egymással. A férfi kihasználja a szabadságot, és társával gyorsan el is mulatják a főnöktől kapott nem túl nagy összeget, ami után hamar pénz nélkül maradnak, ezért megpróbálnak szerezni. Előbb a társaikból igyekeznek azt kissé nyers módszerrel kisajtolni, majd később erőszakkal átveszik egy illegális bordélyház irányítását, és közben beveszik maguk mellé társnak a hajléktalan jakuzát Taichi-t (Noboru Mitani) is. De a Shinsei család nem felejtette el Gondo-t, ezért bosszúból felnyomják a helyet a rendőrségen. A Murai családnál tartott rendőri razzia alaposan feldühíti a nagyfőnököt, aki megparancsolja, hogy azonnal zárják be a bordélyt, így Gondo és Ohno újra bevétel nélkül marad. Ekkor egy megzsarolt üzletembernek segítenek, úgy, hogy a zsarolókat elkergetik, majd utána ők maguk zsarolják meg az illetőt. A baj ezzel csak annyi, hogy mindezt a Shinsei területén teszik, és emiatt a két klán kapcsolata egyre feszültebbé válik. De Gondo gondoskodik róla, hogy a helyzet tovább súlyosbodjon, és ezzel sikerül veszélybe sodornia a már amúgy is nagyon törékeny békét. Hogy a háborút elkerülje, a Murai főnök megpróbálja megöletni az eszét vesztett férfit.

A film érdekes egyvelege a komédiának, a pinku eigának és természetesen a jakuzafilmeknek. A történetben ezúttal maga a szervezet kissé háttérbe szorul, a hangsúly inkább a három főszereplőre helyeződik. Gondo és Ohno két szürke kis lúzer, akik azt hiszik, hogy a rivális klán főnökének likvidálásával a nagymenők közé kerülhetnek. Kettejük közül Ohno az alárendelt, a merénylet során is csak szerencsétlenkedik, míg Gondo sokkal eltökéltebb, a nagyravágyása pedig megadja számára a bátorságot a tettek mezejére való lépéshez is. A szabadulás után Gondo nem is akarja leplezni csalódottságát. Úgy érzi, hogy neki több jár, a börtönben eltöltött 6 évért és a klán érdekében elkövetett gyilkosságért cserébe, és ezt nem is győzi elégszer hangoztatni, annak ellenére, hogy ez látszólag senkit nem érdekel, főleg mivel a gyilkosságot engedély nélkül követte el. A két férfi így aztán a saját útját kezdi járni, de szerencsétlenségük folytán nemcsak saját magukat keverik bajba, de az egész klánt is.

Márt az első saját üzletük, azaz a bordély működtetése sem indul problémamentesen. Mivel a kurvák visszataszítóak, ezért csinosabb nőket próbálnak meg erőszakkal rákényszeríteni a prostitúcióra. Ám az egyik fiatal nő viszont igencsak makacs, ezért Gondo rendszeresen elveri és megerőszakolja. A bordély bezárásakor azonban megsajnálja, és végül utcára teszi, de a szerencsétlen lány ekkor érthetetlen okból kifolyólag visszatér a társasághoz. Megmagyarázhatatlan kötődés alakult ki közte és a brutális férfi között. A balul sikerült zsarolási akció során Taichi-t megölik a Shinsei emberei, és saját főnökei újra alaposan letorkolják a két férfit. (Bocsánatkérésre kötelezik Gondo-t, de az a kisujjperc levágása helyett a saját kézfejébe vágja a kést.) Eddigre Gondo már teljesen kiszámíthatatlanná válik, eltaszítja magától Ohno-t, és megöli a Shinsei egyik kapitányát is. Innentől már nincs visszaút a számára. Főnöke ezért Ohno-val akarja megöletni, de ő képtelen ezt megtenni. Gondo ezekután szembefordul a saját főnökével.

Bunta olyan, mint akit rakéta-üzemanyag hajt, elképesztő méretű energiákat szabadít fel a játéka során. Karaktere a sztoikus ninkyo főhősök tökéletes invertje: az érzelmeit nem rejti el, sőt, a lehető leglátványosabban ki is mutatja azokat, legtöbbször gondolkodás nélkül cselekszik, és semmiféle szabály nem kötheti meg. Erőszakossága végtelen. Nőket ver és erőszakol, rátámad saját társaira is, egyik ellenfelét például (egy igencsak hatásosra sikeredett esős jelenet során) egy vascsővel veri halálra. Indulatossága a történet előrehaladtával egyre fokozódik, de Ohno sem sokkal különb. Ő a saját családjától akarja erővel elvenni a pénzt, majd a dolog odáig fajul, hogy végül a dulakodás közben a saját anyja végez vele. Eleinte a két férfi még erősen vígjátéki figura, Sugawara és Tanaka kissé rá is játszanak erre a szerepre. A film első képkockáin például láthatjuk, amint a gyilkossághoz kést vásárolnak egy üzletben, majd ott helyben próbálgatják, hogyan is kell majd a halálos szúrást bevinni, mindezt az eladónő legnagyobb rémületére. A további szerencsétlenkedéseik is erősen mosolyfakasztóak. De azért véletlenül se higgyük, hogy egy komédiával van dolgunk! A film során ezek a vígjátéki elemek fokozatosan eltűnnek, és egyre inkább egy feszült drámává alakul át a történet. A finis pedig ismételten az elkerülhetetlen és rengeteg vérben tocsogó teljes megsemmisüléshez vezet.

Fukasaku ezen filmje nem igazán sorolható be egyik stílusba sem. Erőszakossága folytán már bőven a jitsuroku filmek szintjét hozza, sőt, túl is mutat rajta, formailag azonban teljesen nélkülözi a dokumentarista eszközöket. Bunta jelenléte abszolút uralja a filmet, egyszerre laza és kőkemény, fellépései emlékezetesek (amikor az egyik jelenetben megjelenik egy szöges bottal a kezében, rajongói hátamon végigfutott a hideg), filmbéli agresszivitása félemetes, színészi játéka tudatosan erőltetett és ugyanakkor teljesen lenyűgöző. A film még a furcsa műfaji keveredése ellenére is közel remekmű. Bár a sztori itt is a megvadult jakuza sablonra épül, ezt mégis egy kicsit más tálalásban kapjuk. Bunta rajongóknak kihagyhatatlan!

6 megjegyzés:

[bs] írta...

én vagyok az olvasó!

Chavez írta...

Én meg az elhivatott blogger, aki egy ember miatt is csinálja még ezt a szart! :)

Névtelen írta...

Mármint önmagán kívül mégegy?
Hogy van ez amúgy?
Miért van az, hogy ezekben a filmekben egy sittre került rosszéletű bajkeverőből van a főhős csinálódva? Azt nemhogy tanulna a hibájából, hanem még tetézi másokkal. Nem vall nagy okosságra. Ráadásul még a lojalitásuk is erősen megkérdőjelezhető. Furi.

H

Chavez írta...

Jó, igaz. Ketten vagytok! :)

A sittről kijött bajkeverő csak főszereplő, hősnek nehezen lehetne hívni. Egyáltalán nem próbálnak szimpatikus figurát csinálni belőlük (nehezen is lehetne), mégis kötődsz hozzájuk. Lehet, hogy erőszakosak, kegyetlenek, de a háttérben szinte mindig meghúzódik valami szerencsétlen és szomorú emberi sors.
Lehet, hogy sablonosnak tűnik, de a grandiózus jelenetek, a lenyűgöző színészek, a katartikus finálék meg a többi mind-mind elfedik ezt.
Bunta Sugawara pedig már önmagában is megéri a filmre szánt időt.

frank írta...

"Megmagyarázhatatlan kötődés alakult ki közte és a brutális férfi között."

ha ezt csinálod a nővel, ez fog történni.

F

Chavez írta...

Akkor holnaptól így csajozok! :D