2008. július 18.

YOUNG YAKUZA (2007)

Rendezte: Jean-Pierre Limosin

Kissé rendhagyó módon most egy dokumentumfilm kerül ismertetésre.
Az ifjúság mindenütt kallódik, még Japánban is, ebben ugye nincs is semmi meglepő. De az, hogy egy húsz éves, meghatározott jövőkép nélküli fiatal srác úgy próbál meg a létbizonytalanságból kilépni, hogy saját édesanyja bíztatására beáll egy évre a japán maffiához gyakornoknak, az azért nem szokványos. A francia Jean-Pierre Limosin dokumentumfilmje nemcsak a felnőttkor küszöbére érkezett Naoki saját maga választott sorsát követi, de ezzel egy időben betekintést próbál nyújtani egy kisebb jakuza klán mindennapjaiba is. A jakuzák a többi szervezett bűnözői csoporttal szemben jóval nyilvánosabban élnek, szokásaik, hierarchiai felépítésük kevésbé számít tabunak, így valamivel átfogóbb képet kaphatunk róluk, de természetesen aminek rejtve kell maradnia, az itt is rejtve marad. A Young Yakuza igazából azt mutatja meg, hogy a mai Japánban már sem a fiatalság, sem pedig a Jakuza nem olyan, mint egykor.

Bármennyire is abszurd, de pontosan a maffia az, ami Naoki számára lehetőséget adhat egy jobb életre. A szabadságáért cserébe ugyan, de itt fegyelmet, szorgalmat és tiszteletet tanulhat, és nem utolsó sorban van hová tartoznia. A fiatalokat ugyanúgy tanítják be, mint bármilyen más iskolában, bár néhány aspektusában akár a katonasághoz is hasonlíthatnánk. Formaruhát kapnak, le kell vágatniuk rövidre a hajukat, majd ezek után velük végeztetik a ház körüli munkákat, de ők intézik a főzést, takarítást, bevásárlást is. Közben megismertetik velük a megfelelő protokollt, a meghajlás és az üdvözlések különböző módjait, de még a tea felszolgálásának pontos szabályait is tökéletesen el kell sajátítaniuk.
A tokiói Shinagawa kerületben tevékenykedő Kumagai klán vezetője komoly, megfontolt, szigorú, ám mégis nagyon szimpatikus ember benyomását kelti. A film során legalább annyi, ha nem több szerepet kap ő is, mint Naoki. Kumagai őszintén tárja fel a feltárhatót, mindent megmutat és elmond, amit lehet, de azt ő is kiköti, hogy van egy határ, amin túlra már nem engedi a filmeseket. Kumagai inkább tűnik egy cég vezérigazgatójának, mintsem valami véreskezű keresztapának. A meglepő módon keresztény vallású férfi irigylésre méltó megbecsüléssel bánik az embereivel. Az interjúk során beszél saját múltjáról, és elpanaszkodja, hogy a mai fiatalok már nem ismerik a tisztelet és a becsület fogalmát, már nem érdeklik őket a hagyományok. Pedig a jakuza egy új családot jelenthet nekik, ahol újra önbecsülést és szeretettet kaphatnak, ezért sokan főleg azok közül keresnek náluk menedéket, akik az igazi családtagjaiktól nem kapták meg ezeket.

Hónapok telnek el, és úgy tűnik, hogy Naoki könnyen beilleszkedett, és emellett szorgalmas munkaerővé is vált. Ám egy alkalommal egy beteg nagybácsira hivatkozva kimenőt kér, és többet nem megy vissza a klánhoz. Kumagai hangot ad csalódottságának, de elmondja, hogy érthető, hogy a mostani generáció számára kevésbé vonzó ez a fajta élet, és mivel Naoki nem volt a klán felavatott tagja, ezért nem is próbálja meg őt visszahozatni. A figyelem innentől főleg Kumagai-ra irányul, akinek így is számos problémával kell még szembesülnie. Kicsit megtörik, amikor megtudja, hogy fontos pozíciót veszített el a vezetésben, ráadásul több embere is különböző rendőrségi ügyekbe keveredett, amik valószínűleg a bírósági tárgyalásig is eljutnak. A film szerkezete a végére egy kicsit szétesik és a narratíva erősen csapongani kezd. Láthatjuk, amint Kumagai egy külföldi villámlátogatást tesz (valószínűleg Olaszországban, de ez a dolog teljesen tisztázatlan marad), valamint ahogyan a klán emberei meglátogatják a börtönben ülő jakuzák családjait. Kumagai és néhány embere pedig egy utcai séta közben azon keseregnek, hogy aggódnak a jövőjük miatt, és hogy a rendőrség is egyre szigorúbb velük. Egy új törvény szerint például, ha a rendőrök háromnál több jakuzát látnak együtt az utcán, felszólítják őket, hogy oszoljanak szét, ellenkező esetben pedig le is tartóztathatják őket. Záróakkordként újra találkozhatunk Naoki-val is, és bár távozásának igazi okát nem tudjuk meg, a barátjával való beszélgetésből azért leszűrhetjük, hogy a fiatal srác gyakorlatilag ugyanaz maradt, mint aki volt, és hogy a jakuzák között eltöltött hónapok tapasztalatainak nem volt igazán sem haszna, sem pedig tanulsága.

A Young Yakuza többnyire kerüli a hagyományos dokumentumfilmes eszközöket, semmiféle keretbefoglalást nem találunk, nincs narráció, a stáb passzív résztvevője a filmnek, a zenei betéteket pedig egy elég jellegtelen fiatal japán Hip-hop csapat szolgáltatja, akik néha feltűnnek ugyan, de tulajdonképpen semmi közük a film témájához, valószínűleg csak a mai kor fiatalságát próbálták meg azonosítani ezzel a zenei világgal. A valamivel több, mint másfél órás hossz nem ás a jakuzák világának a legmélyére, nem fedődnek fel eddig nem ismert titkok, és nem tudjuk meg a japán fiatalság motiválatlanságának okát sem. Mindössze egy tanulságos, érdekfeszítő és némileg szórakoztató áttekintést kaphatunk a modern japán egy másik oldaláról.


12 megjegyzés:

Névtelen írta...

Paradicsomleves betűtésztával volt a reggeli?? Meg vagy táltosodva he.
Nagyon helyes :D
Kicsit nekem ez olyan mintha én sakkoznék. Erős kezdés után egy nagyon gyenge végjátékkal elbukni a csatát :-S Nem lehet hogy a francia rendező nem akart túl idillikus képet festeni a yakuzáról és ezért lett a vége csapongó?

H

Chavez írta...

Amúgyis megírtam volna, csak ez ugye a legjobban ide passzolt.

Egyet leszögezek: a dokufilm nagyon jó! Mindenképpen érdemes megnézni! Mindössze ott a baj, hogy igazából néhány dolog teljesen magyarázat nélkül marad, és a végén már kevésbé érdekes dolgokat látunk, pl. a sittes jakuzák női elég érdektelenek.

Nem lett idillikus, de nem is démonizálja a jakuzákat. Itt nem is gengsztereket látsz, hanem egy szigorú renden alapuló vállalatot. A jakuzafőnök nagyon szimpatikus fickó, nem lehet nehéz őt tisztelni. Nyilvánvaló, hogy nem teljesen tiszta az ő keze sem, de van benne valami méltóságteljes nyugalom, ami miatt az ember képes lenne bármikor megbízni benne.

Névtelen írta...

Jah aztán meg vághatod le a ujjad hegyit :-D Még a végén mártírok lesznek nem bűnözők:-D

H

Chavez írta...

Nem mintha mentegetni akarnám őket, de bűnszervezet és bűnszervezet között is van ám különbség. :)

Névtelen írta...

Ja értem, viszont nekem mostmár egyre inkább úgy tünik a yakuza Japánia egyik legkeresettebb exportcikke :-D

H

Chavez írta...

Olyannyira, hogy ezen a blogon is csak úgy tobzódnak az olvasók, meg a kommentelők. :-D

A Jakuza több, mint egy bűnszervezet. A legjobb az lesz, ha megnézed ezt a dokufilmet, és máris jobban fogod érteni. :P

Névtelen írta...

Nem kétséges, bár szerintem nagyon jól áll nekik a távolság. Innen könnyebb őket elfogadni bármilyennek mint testközelből...

H

Chavez írta...

Vannak helyette a közelben pl. oroszok, ukránok, olaszok és persze magyarok.
A jakuzákat legalább lehet egy kicsit tisztelni is. A többieket meg csak megvetni.

[bs] írta...

"A jakuzákat legalább lehet egy kicsit tisztelni is. A többieket meg csak megvetni." Biztos, hogy pl. az olaszoknál is van hasonló figura mint itt ez a jakuza főnök, és a Család belülről ott is tűnhet egy tiszteletreméltó szervezetnek. Csak te elfogult vagy. :)

Chavez írta...

Az olasz maffia is az érdeklődési körömbe tartozik, de ott sokkal több a filmek által kreált mítosz. A Cosa Nostra a 80-as évek vége óta folyamatosan gyengül, mert egymás szemét kaparják ki a kis wannabe senkik. Amerikában tv-sztárnak hitték magukat a főnökök, és közben meg sorra követték el a nevetségesnél-nevetségesebb hibákat. Ráadásul sokkal durvábbak és erőszakosabbak lettek, már nem kímélték a civil lakosságot sem, és nőket és gyerekeket is megöltek, ha úgy hozta (régen ez még szigorúan tilos volt). Ezekkel meg sikerült elérniük, hogy egyre több "patkány" lett köztük, az egész rendszer pedig alaposan meggyengült, a létszámuk rövid idő alatt a korábbiak töredékére csökkent. Régebben egy Don volt hogy 20-30 évig is a helyén maradt, most meg már jó, ha egy évet kihúz ugyanaz a fejes. Sőt! Van, ahol több főnök is van egyszerre.

A kelet-európai bűnszervezetek pedig teljesen kaotikusak, mert hiányozik belőlük a hagyományokon alapuló rend és tisztelet.

Persze a gengszter az csak gengszter. Soha nem szimpatizálok egyetlen bűnözővel sem, és főleg nem egy gyilkossal (a filmben persze más a helyzet). De egy jakuza még nem feltétlenül bűnöző, legfeljebb csak egy a társadalmon kívül álló személy.

[bs] írta...

Milyen jakuza az, amelyik nem bűnözik? :)

Olasz témához: még én sem láttam, de érdemes lesz csekkolni majd a Gomorra című olasz filmet, ami a Camoráról szól és idén megnyerte a Cannes-i fesztivál nagydíját.
http://www.imdb.com/title/tt0929425/

Ehhez kapcsolódó hír:

"Filmszereppel bukott le egy maffiózó a Corriere della Sera című olasz napilap szerint. A Cannes-ban a zsűri Nagydíjával jutalmazott Gomorra című olasz maffiafilmet egy nápolyi börtönben is levetítették, ahol a rabok a szereplők között felismerték egykori társukat, a helyi alvilág egyik figuráját. A körözött férfi egy szereplőválogatáson jutott be a filmbe, a lebukása után a rendőrség elfogta, és már börtönben ül. „Soha nem jöttünk volna rá, hogy őt keressük, ha nincs ez a vetítés” – mondta nápolyi rendőrség szóvivője. (via Reuters)"

Chavez írta...

Hát olyan sokan vannak, hogy nem jut mindenkinek bűn! :D

És milyen körözött bűnöző az, amelyik úgy próbál meghúzodni, hogy filmben szerepel? Mondom én, hogy az olaszok már komolytalanok.:)