2008. február 28.

JAPAN ORGANIZED CRIME: BOSS (1969)

Nihon boryoku-dan: Kumicho

Rendezte: Kinji Fukasaku

Kinji Fukasaku a főművének számító The Yakuza Papers széria előtt is forgatott már jakuzafilmeket, méghozzá nem is akármilyeneket. Hiszen a sorozat nyitódarabjával (Battles Without Honor And Humanity) útjára indult új irányzat természetesen nem egyik napról a másikra született meg. A jitsuroku eiga-k legfontosabb stílusjegyei már ezekben a korai alkotásokban is jól felismerhetőek, mindössze a főhős jelleme, és a giri/ninjo alapséma miatt sorolhatóak még a ninkyo filmek közé. Az 1969-es Japan Organized Crime: Boss talán az egyik első ilyen alapkő, Fukasaku ugyanis ezzel a filmmel mutatta be először egyéni látásmódját, mely később a védjegyévé vált, és amivel forradalmasította a japán filmgyártást.

Japán legnagyobb jakuza klánja, az osakai székhelyű Danno rohamosan terjeszkedik a szigetországban, emiatt pedig rengeteg kisebb háború tört ki a jelentősebb városok utcáin. Egy ilyen háború után, a yokohamai Hamanaka család kénytelen behódolni az egyre nagyobb hatalommal bíró Danno klánnak. Ekkor a tokiói családok féltve hatalmukat, létrehoztak egy szövetséget, hogy megálljt parancsoljanak a Danno-nak. A Tokiói Szövetség a szintén yokohamai Sakurada családdal összefogva megtámadja a Hamanaka klánt, így a keleti és a nyugati családok háborújának fő csatatere Yokohama utcái lesznek.

Ezalatt Tsukamoto (Koji Tsuruta), a Hamanaka főnök egykori jobb keze éppen 8 éves börtönbüntetéséből szabadul. Még szinte ki se tette a lábát a kapun, az események máris magukkal sodorják, a család fejét ugyanis felrobbantják az autójában. A haldokló oyabun utolsó erejével még rábízza a klán vezetését Tsukamoto-ra, és megkéri, hogy javítsa ki az általa elkövetett súlyos hibát, mentse meg a családot, és szakítson a Danno-val. Az újdonsült főnök ezt meg is teszi, és kilép a Danno klánnal kötött szövetségből. A Sakurada és a Tokiói Szövetség elleni harchoz a Danno családnak azonban újabb szövetségesre van szüksége, ezért a kissé bárdolatlan Miyahara (Tomisaburo Wakayama) által vezetett, és csupa gátlástalan gazemberből álló Hokuryu Kai nevű bandával kötnek egyezséget. A megvadult csordára emlékeztető banda még Tsukamoto embereivel is összetűzésbe kerül, amit csak Tsukamoto példátlan bátorsága révén tudnak harc nélkül megúszni. A rengeteg áldozattal járó harcok után a Danno klán és a Szövetség politikai nyomásra végül kénytelen békét kötni egymással, ez pedig azt jelenti, hogy se a Hokuryu bandára, sem pedig a Hamanaka-ra sincs többé szükség.

A Japan Organized Crime: Boss a ninkyo filmektől nem szokatlan módon, leginkább a nehéz döntésekről, és az önfeláldozásról szól. Az összes főbb szereplő kénytelen valamiféle áldozatot hozni a becsület, vagy éppen mások védelmében. Tsukamoto-nak már a film elején döntenie kell, hogy a haldokló főnök utolsó akaratát tiszteletben tartva távol tartsa-e a családot a tűztől, vagy pedig felvegye ő is a kesztyűt? Tisztában van vele ugyanis, hogy ha nem bosszulják meg a főnök halálát, akkor lemoshatatlan szégyenfolt esik a család becsületén. Ezért úgy dönt, hogy megkíméli az embereit, és ő maga áll majd bosszút, ami számára ugye egyenlő a börtönbe való visszajutással. Erre azonban már nem kerülhet sor, mert barátja, és leghűségesebb kapitánya Kazama (személyes kedvencem, az isteni Bunta Sugawara, itt még csak rövid szerepben) megelőzi, bár az életével kell fizetnie az egyéni akcióért. Tsukamoto a barátja elvesztése után dönt úgy, hogy elég a vérontásból. A béke azonban csak átmeneti.

A kiváló Koji Tsuruta a tőle megszokott karaktert hozza: sztoikus öregedő jakuza, aki az események miatt kénytelen átértékelni az életét. Tsuruta kiváló teljesítményét csak a másik legenda fejeli meg. A nyugaton főleg Magányos farkasként (vagy ha úgy tetszik, a Sógun orgyilkosaként) elhíresült Tomisaburo Wakayama a film igazi fénypontja. Karaktere tökéletes ellentéte a Tsuruta által alakított klasszikus ninkyo figurának. Harsány, romlott, megzabolázhatatlan, vadállatias bandita. Wakayama játéka rettentően intenzív, és nagyon meggyőző. Szinte uralja a filmet, kétség kívül az ő jelenetei a legmaradandóbbak.

A film legemlékezetesebb jelenete kettejük találkozása. Amikor a Hokuryu banda egy verekedés után túszul ejti egyik katonáját, Tsukamoto egyedül és fegyvertelenül indul embere kiszabadítására. Miyahara megpróbálja megalázni őt, többször megüti, sőt, még meg is vágja az arcát, de a férfi rezzenéstelen arccal újra és újra feláll, majd végül maga Miyahara lesz az, aki megszégyenítve érezheti magát. Ez a találkozás azonban nagy hatással bírt Miyahara-ra. Ellenfele kitartó viselkedése a szégyenérzet mellett, tiszteletet is ébresztett benne. Később, amikor rádöbbent, hogy elárulták, ő is feláldozza önmagát: könnyeivel küszködve elzavarja embereit, hogy aztán egymaga nézzen szembe a halállal. A körbevett kocsmából még felhívja Tsukamoto-t, és elmondja neki, mennyire csodálja őt, valamint hogy a találkozásuk óta arra vágyott, hogy testvérévé fogadhassa.
Miyahara karakterének kettősége, Wakayama személyében tökéletes közvetítőre talált. (Hatalmas tehetségét mi sem mutatja meg jobban, mint ha összevetjük ezt a szerepet a pár évvel későbbi Magányos farkas és farkaskölyök sorozat szótlan és megtört roninjával.)
Sugawara mellett egy hasonlóan rövid szerep erejéig találkozhatunk még Fukasaku másik későbbi állandó színészével, Noboru Ando-val is, mint a félkarú ex-jakuzafőnök, Ooba. Ando aztán zsigerből tudja, hogy milyen jakuzának lenni, lévén maga is az volt egykoron. Talán már mondanom sem kell, hogy Ooba rövid szereplése szintén önfeláldozással ér véget.

A komplex történet könnyebb megértését, feliratokkal, ún. freezing frame, azaz kimerevített képek, és narrátor alkalmazása segíti. Ez valóban hasznos, de az igazi haszna majd csak az agyoncsűrt-csavart cselekményű, és megszámlálhatatlanul sok szereplőt felvonultató jitsuroku filmeknél lesz. A film tempója kimondottan gyors, de a történet mégis könnyen követhető. Bár a szokottnál véresebb és brutálisabb jakuzafilmek korábban is készültek már, Fukasaku ezen alkotása jócskán túltesz elődein. Egymást érik a véres leszámolások, verekedések, tucatnyi embert mészárolnak le pillanatok alatt. Nyers és kíméletlen film ez, de az igazat megvallva, mindez még csak a közelében sincs a rendező későbbi klasszikusainak vérbőségéhez.

A Japan Organized Crime: Boss az egyik legnagyobb jakuzafilm-klasszikus. Igazi pre-jitsuroku, és poszt-ninkyo eiga. Fukasaku életművének jakuzafilmes szakaszát érdemes ezzel a tökéletes remekművel kezdeni. De ha másért nem is, akkor Wakayama brillírozásáért mindenképpen.

19 megjegyzés:

frank írta...

fasza a blog :)

Chavez írta...

Kösz, és ezzel le is tesztelted nekem a hozzászólás funkciót! :D

Wostry Ferenc írta...

Jó a blog, sokat tanulok! W.

Névtelen írta...

Nagyszerű kezdeményezés, igazán remek oldal.

Ezt a 69-es Fukasaku mozit én ninkyo-jitsuroku hibridnek modanám, éppen azért, amiket le is írtál te is: Tsuruta még hamisítatlan ninkyo-karakter, Wakayama viszont már a Jingi naki tatakai-széria kisstílű, semmiféle szabályt nem tisztelő bűnözőivel rokon.

taguchi

Chavez írta...

Igen, ez igaz, de a jitsuroku főbb stílusjegyei itt még kevésbbé észrevehetőek (kimerevített kép, a feliratozás, a kézikamera), és a sztori ninkyo alapsémája még túl nyilvánvaló. De ez az átmenet végülis valóban egyfajta hibrid.
Hivatalosan elvileg a Yakuza Papers-től számítják a jitsuroku megszületését, de szerintem a Street Mobster az első vegytiszta jitsuroku film. (A SM egyébként az elsőszámú kedvencem, az a jakuzafilmek alfája és omegája!)

Névtelen írta...

Igazad van, formanyelvileg nem mutat előre.

Látod, az SM már mióta megvan, de még nem néztem meg, rögvest pótolom ezt a kínos hiányt. Nézem a kedvenceid között a Cops vs. thugsot: az nekem azért (is) tetszett, mert a soundtrackje a blaxploitation-filmek zenéit (Hayes, Mayfield) idézi.

Más: bizonyára ismered a Géczi Zoli Filmvilágos Fukasaku-portréját: ő abszolút nem ad neki történeti-eszmei hátteret (nem hangzik el a neve kapcsán a jitsuroku eiga: oltári nagy szarvashiba!), és ezért kurva mérges vagyok/voltam rá, meg is mondtam neki, hogy felszínes lett ez a pályaképe.

taguchi

Chavez írta...

A Street Mobster zseniális, ha csak azt az egyet láttam volna Fukasaku-tól, már az is elég lenne ahhoz, hogy oltárt emeljek neki. És annak (is) köszönhetően örökre "beleszerettem" Bunta Sugawara-ba. :-)

Régebben olvastam azt a Filmvilágos portrét, szerintem nem rossz az. Fukasaku életműve nagyon sajátos, ezért nehéz lenne róla teljeskörű portrét készíteni, hiszen csak a jakuzafilmjeiről egy egész könyvet lehetne írni.

Oldfan írta...

Kétségkívül két stílus jegyeit hordozza a mozi. A ninkyón már túllép, de a jitsuroku formanyelve még kísérleti stádiumban volt. Jó indítás után nekem a film közepe leült, majd a vége viszont magával ragadó megint. Miután egyfajta vízválasztóként szerepel Fukusaku életművében, ezért mindenképp megtekintendő. Bár nagy benyomást tett rád Wakayama szereplése, ez a mozi azért nem lesz főhelyen az ő életművében. Ahhoz jobban megírt szerepet kellett volna kapnia.

© Pusztai Farkas írta...

Tegnap néztem meg a filmet az általad készített felirattal, mondhatom, remek! Én csak most kezdem megismerni ezeket a yakuza-pinkeket, nálad legalább megtalálom mit is érdemes beszerezni, a Brutal Tales... is k. fasza volt. (felirattal, emberek!) F.

Chavez írta...

Köszönet! ;) Készül az újabb felirat is, bár kicsit lassabban a kelleténél, de legalább alapos és igényes lesz a végeredmény. Még az is eszembe jutott, hogy esetleg megszavaztatom, hogy mire lenne a legnagyobb igény.

És a távlati terveim között egyébként klasszikus Toei pinkuk honosítása is szerepel.

Unknown írta...

Szervusz, Chavez!

Mindenütt keresem ezt a filmet, de egy fia torrentet sem találtam, ahonnét letölthetném. Nincs valami tipped?

Chavez írta...

Üdv!

Megnéztem neked. A Cinemageddon oldalon láttam egy seedert, de a Surreal Moviez oldalról is húzható, ott rapidról.

http://www.surrealmoviez.info/readarticle.php?article_id=24417

Sok sikert és jó szórakozást! ;)(Feliratot pedig itt oldalt találsz hozzá.)

Unknown írta...

Chavez: örök hálám! :) Sajnos a Surrealmoviez-on szünetel a regisztráció, így imádkozom, hogy a Cinemageddonon rendesen seedeljenek. :)

Sugawara és Wakayama istencsászárok! :)

Unknown írta...

Még valami. Ez a Bouryokudan-oldal abszolút hiánypótló jelenség. Nem értem, miért nem foglalkoznak többen ezekkel a nagyszerű filmekkel :(

Chavez írta...

Köszönöm a kedves szavakat. Hát én továbbra is próbálom népszerűsíteni a műfajt, a többi már nem rajtam múlik. :)

Most látom, hogy a CG-s az beégetett felirattal van. Adj egy mailcímet, és elküldöm a rapid fájlok linkjét. Nem akarom ide belinkelni.

Unknown írta...

Köszönöm szépen. Adom ezt a címet:

speedster1977@gmail.com

...és stílszerűen: Arigato gozaimaszu! :)

Unknown írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Névtelen írta...

Az egyik nagy kedvenc filmem, hihetetlenül kidolgozott komplex történet igencsak nyers filmnyelven elbeszélve. A Magyar felirat is nagyon el lett találva! Személy szerint nekem Ryohei Uchida karaktere volt emlékezetes, a sok szamuráj film után jó volt látni egy másik környezetben.
Fukasaku egy évvel korábban készített egy hasonló nagyon jó filmet ami ugyan ilyen stílusban viszi végig az eseményeket csak az kikötők világában játszódik. Bakuto Kaisan-shiki (Gamblers Farewell) Koji Tsuruta a főszereplő és Tatsuro Tanba is feltűnik egy kisebb de annál fontosabb szerepben. Bátran ajánlom ;)

Chavez írta...

Köszönöm az ajánlást és a hozzászólást is. ;)